Merken en Levensduur hebben invloed op je autoverzekering.

Levensduur van je auto

Auto’s hebben een steeds langere levensduur. In 2015 werden in Nederland 326.000 auto’s naar de sloop gebracht, dat is circa 3% van het totaal. Daarvan was 45% ouder dan 16 jaar. Het aandeel van 16+ zal naar verwachting verder groeien doordat de carrosserie en techniek van auto’s steeds duurzamer wordt. Hier wordt rekening mee gehouden bij autoverzekeringen. Overigens is de export van gebruikte auto’s nog groter: in 2015 verdwenen er 267.000 auto’s naar het buitenland, waarvan de helft naar Oost-Europa.

Hier wordt rekening mee gehouden bij autoverzekeringen. Voertuigbreedte en ewichtsontwikkeling in Nederland In 1980 was de gemiddelde voertuigbreedte van personenauto’s in Nederland 1,64 m, in 2007 was dit toegenomen tot 1,71 m. Het voertuiggewicht steeg in die periode van ongeveer 900 kg naar gemiddeld 1070 kg. De gemiddelde voertuighoogte steeg van 1,40 m naar 1,50 m. Hier wordt rekening mee gehouden bij autoverzekeringen. In tegenstelling tot de relatief gelijkmatige stijging van gemiddeld gewicht en voertuigbreedte, nam de gemiddelde voertuighoogte vooral toe tussen 1999 en 2005. Dit komt onder andere door een toename in de verkoop van zogenaamde ruimtewagens en terreinauto’s. Door het gebruik van andere bouwmaterialen lijkt het gemiddelde gewicht van auto’s sinds 2016 overigens weer iets te dalen. Hier wordt rekening mee gehouden bij autoverzekeringen.

Autoverzekering en Automerken.

p dit moment zijn er over de hele wereld circa 1000 automerken actief, waarbij we onder automerk een bedrijf verstaan, dat in zijn hele geschiedenis minimaal één auto heeft gebouwd, dit is dus zonder tuningbedrijven en pantserbedrijven maar inclusief designstudio’s die slechts één of meer prototypes hebben gemaakt. Hier wordt rekening mee gehouden bij uw autoverzekering. Zowel in België als in Nederland worden er tussen de 50 en de 100 merken van de huidige 1000 verkocht. In Nederland zijn zestien automerken actief, België kent vijf eigen actieve merken en in Suriname zijn er nog geen automerkhoofdzetels gevestigd. De aanwezigheid van automerken verschilt sterk van land tot land. Hier wordt rekening mee gehouden bij autoverzekeringen.

Invloed van de auto
De auto heeft voor een grote verandering gezorgd op verschillende gebieden. Te denken valt aan dingen als veiligheid, milieu, maar ook zaken als infrastructuur, architectuur en dergelijke. Hier wordt rekening mee gehouden bij autoverzekeringen.

Kunst
De auto heeft invloed gehad op verschillende kunststromingen in de 20e eeuw. De auto speelt als personage een hoofdrol in onder meer de korte roman Knorrende beesten (1933) van Ferdinand Bordewijk, de Disneyfilms over Herbie (vanaf 1969), de thriller Christine (1983) van Stephen King en de animatiefilm Cars (2006) van Pixar in samenwerking met Disney. De Nederlandse beeldend kunstenaar Joost Conijn is onder meer bekend van zijn ‘Hout Auto’. In Amarillo, Texas, Verenigde Staten is als installatie in de openbare ruimte de ‘Cadillac Ranch’ (1974) te zien van de kunstenaars Chip Lord, Hudson Marquez en Doug Michels. De Duitse kunstenaar Helmut Dick maakte een video met daarop de reacties van het publiek in Den Haag op zijn rijdende installatie ‘The Rising Dog’: een een witte Mercedes waaruit een Duitse herder uit het dak naar boven komt en weer verdwijnt.

Kunstenaar
De eerste vorm van customizing ontstond rond 1918, toen de kunstenares Sonia Delaunay haar auto beschilderde. Zij gebruikte het als een soort “aankleden” van de auto. In de jaren vijftig werd het zogenaamde Pinstriping heel populair. Bekendste artiest in deze stroming was Kenneth Howard, bijgenaamd Von Dutch.

Fabrikant Zodra de eerste auto’s rond begonnen te rijden, begon de styling ook belangrijk te worden. De ontwikkeling van auto’s is altijd hand in hand gegaan met de kunst. Het begon met de indeling van de auto: Er moest bepaald worden waar de passagiersplaatsen zouden komen en waar de motor geplaatst zou worden. Het interieur werd daarna belangrijk, en ten slotte begon het exterieur van de auto ook mee te spelen. Ook de kunst van het verkopen werd meer en meer geslepen. Het was Alfred Sloan van General Motors die in de jaren twintig met het idee kwam om elk jaar een nieuw model te introduceren, dat er anders uitzag dan de voorgaande modellen, maar toch herkenbaar was. Hier wordt niet rekening mee gehouden bij autoverzekeringen.

Eindgebruiker
In de Verenigde Staten van Amerika begon de misschien eerste autotrend, namelijk de lowrider. Het doel van lowrider was de auto zo laag mogelijk op de straat te krijgen. Aangezien dit illegaal is, moest men een systeem hebben om de auto’s weer op de normale rijhoogte te krijgen. Hiervoor gebruikte men krachtige hydraulische cilinder. Uit deze trend ontstond het artistisch laten bewegen van de auto (“dansen”). Daarnaast is er de tuningbeweging, waarbij auto’s opgesierd (“gepimpt”) worden met spoilers, velgen e.d. Hier wordt rekening mee gehouden bij autoverzekeringen.

Architectuur
De auto heeft een grote invloed gehad op de architectuur. Zonder de auto hadden we bijvoorbeeld het begrip parkeergarage niet gehad. De auto zorgde voor motels, wegrestaurants, maar ook winkelcentra zijn ontwikkeld met het oog op de auto. Architecten als Le Corbusier lieten hun werk vaak fotograferen met een auto, om aan te geven hoe modern het gebouw was. De auto werd een soort huiskamerobject, doordat garages bij huizen aangebouwd werden.

Infrastructuur
Het leven rond 1900 zag er heel anders uit dan nu. Sinds die tijd zijn voetgangers verdrongen naar het voetpad, een smalle strook die tot aan de jaren tachtig steeds kleiner leek te worden, toen het begrip voetgangerszone zijn intrede deed. In de VS werden dorpscentra “leeggezogen” door de auto, die naar de nieuwe motels en winkelcentra gingen. Steden en dorpen werden aangepast aan de auto, door brede lanen aan te leggen richting centrum, parkeerplaatsen etc.

Psychologie
De menselijke psyche werd door de auto veranderd. Afstanden werden kleiner en makkelijker overbrugbaar. Toen de auto steeds meer beschikbaar werd voor de “gewone man” zorgde het voor een gevoel van vrijheid bij de koper van dit voertuig. Het was deels een starter van de emancipatie (zo was de eerste persoon die daadwerkelijk een auto over een aanzienlijke afstand bestuurde een vrouw; Bertha Benz). Hier wordt geen rekening mee gehouden bij autoverzekeringen.

Statussymbool
Voor veel autobezitters is een auto niet uitsluitend een vervoermiddel, maar ook een belangrijk statussymbool. Door zich met een dure wagen te verplaatsten maakt men duidelijk veel geld te bezitten. Merken die vaak als statussymbool gelden, zijn de Mercedes en de Rolls-Royce.