Help, ik heb schade!

Wat als je een ongeluk hebt gehad? Dan is het goed om te weten dat je bij OHRA verzekerd bent. Zij nemen je zoveel mogelijk de rompslomp van een schade-afwikkeling uit handen, om zo samen met jou een schadegeval zo snel mogelijk op te lossen. Wat je moet doen bij schade, lees je op deze pagina.

Ohra autoverzekeringMobiel Schademelden

Via de website www.mobielschademelden.nl, ingericht voor gebruik op smartphones, hoeft veel minder informatie te worden ingevoerd als op het papieren formulier. Uit testen blijkt dat ‘een mobiele melding’ in tien minuten kan worden gedaan, waar het op het papieren formulier een half uur kost. Omdat verzekeraars niet meer hoeven te wachten op ondertekende papieren van beide bestuurders kan het schadeafhandelingsproces tot drie keer sneller verlopen. Voorwaarde is dat een van de twee bij een aanrijding betrokken automobilisten beschikt over een smartphone; de andere partij moet ten minste een mobiele telefoon hebben.

Wanneer kun je bij OHRA terecht?

Je kunt altijd bij OHRA terecht. Zeven dagen per week en 24 uur per dag, het hele jaar door! Binnen de kantooruren kun je bellen, faxen of e-mailen met een van hun medewerkers en natuurlijk kun je altijd binnenstappen. Je bent van harte welkom! Buiten kantooruren zijn ze ook altijd telefonisch bereikbaar.

Wat gebeurt er na je melding?

  • Allereerst zorgen wij ervoor dat zaken als hulpverlening, berging van je auto na ongeval, verrichten van expertise en andere direct noodzakelijke acties in gang worden gezet.
  • Verder voorzien wij jou van de nodige informatie, zoals welke herstelbedrijven je het beste kunt benaderen, wat daar voor voordelen aan vast zitten, over welke dingen je beslist wèl moet doen en welke beslist niet.
  • Uiteraard zorgen wij voor de administratieve afwikkeling en contacten met de verzekeringsmaatschappijen, zowel die van uw eigen verzekering als die van andere partijen.
  • Wij streven ernaar om zoveel mogelijk de rompslomp van een schade-afwikkeling bij jou uit handen te nemen, en om zo samen met jou een schadegeval zo snel mogelijk op te lossen.
    Met jouw medewerking – voor het aanleveren van de gegevens die we nodig hebben – kunnen de meeste schades binnen één of enkele weken zijn afgerond.

Ruitschade

Heb je een schade aan je autoruit en ben je daarvoor verzekerd, ga dan naar een gespecialiseerd bedrijf zoals Carglass of Autotaalglas. Ook daarmee hebben wij afspraken gemaakt over verlaging van het eigen risico. In bijna alle andere gevallen betaal je een eigen risico.

Enkele aandachtspunten en wetenswaardigheden!

Bij een ongeval langs de weg zal veelal de politie zorgen voor de inschakeling van de nodige hulpverleners en takelwagens. Is er hulp nodig maar (nog) geen politie aanwezig, of schakelt de politie de hulp niet in (wat in het buitenland wel voorkomt) bel dan het nummer van de alarmcentrale. Dat staat op je groene kaart.

Ook als er geen echte hulpverlening nodig is, kan inschakelen van de politie wenselijk zijn. Doe in elk geval een beroep op de politie als er sprake is van een aanrijding waarbij iemand doorrijdt zonder zich bekend te maken, of als er onduidelijkheid is over de schuldvraag.

Vul zo mogelijk ter plaatse het schadeformulier in met de gegevens van alle betrokken partijen. Dit kan ook digitaal.
Erken geen schuld, laat dat maar door politie of verzekering uitzoeken!!! Noteer ook namen en adressen van getuigen; het blijkt dat niet iedereen even eerlijk omgaat met het verhaal over de toedracht van een ongeval. Of soms verschilt men gewoon van mening over de exacte gebeurtenis. Getuigen zijn in zulke gevallen van wezenlijk belang.

Bel altijd met je kantoor, liefst nog voordat uw auto naar een garage gaat, ook als het om een minder ernstige schade gaat! Wij nemen namelijk (via de betrokken verzekeringsmaatschappij) deel aan diverse samenwerkingsverbanden met reparateurs, die voor u belangrijke (financiële) voordelen kunnen inhouden zoals:

  • een verlaging van uw eigen risico
  • gratis vervangende auto voor de duur van de reparatie
  • niet wachten op expert dus snellere reparatie
  • geen omkijken naar de financiële afwikkeling

Deze voordelen gelden alleen als je auto wordt gerepareerd bij één van de aangesloten bedrijven. Dat zijn er veel, het is dus goed mogelijk dat ook uw eigen garage daaronder valt.

Dan kan het ook nog voorkomen dat je een schade hebt waarvoor je niet verzekerd bent. Niet alle auto’s zijn immers volledig Casco verzekerd. In sommige gevallen kunnen zij je dan toch van dienst zijn, bijvoorbeeld met hulp bij het verhalen van uw schade op de veroorzaker of met advies over een goede reparateur. Neem dus gerust contact op.